0180-662022

Bel

06-18415766

WhatsApp

info@vermeulen-autoschade.nl

Mail

Zomerbanden, winterbanden of toch all season-banden?

Van alle onderdelen die aan een auto zitten zijn de banden de enige die in direct contact staan met het wegdek. Goede banden beïnvloeden het rijgedrag van een auto positief en zijn van groot belang voor stabiliteit en veiligheid. Maar… voor welk type banden kies je? Zomerbanden, winterbanden of juist all season-banden. We zetten de plussen en de minnen op een rijtje.

De grootste verschillen tussen een zomerband en een winterband zijn het profiel en de samenstelling van het rubber. Dat laatste bepaalt de soepelheid van de band. Dit is belangrijk, omdat een band op de juiste manier moet vervormen om optimaal contact te kunnen maken met het wegdek. Alleen dan worden de kwaliteiten van de band maximaal benut en is er sprake van meer grip, een kortere remweg, maximale waterafvoer en de juiste rolweerstand. Dat laatste heeft ook weer invloed op de slijtage van de band en het energieverbruik van de auto.

De soepelheid van het rubber wordt ook beïnvloed door de temperatuur van de buitenlucht en het asfalt en de opwarming van de band tijdens het rijden. Als het te koud is, zal een zomerband minder goed vervormen dan de bedoeling is. Hierdoor worden de eigenschappen van de band nadelig beïnvloed. Als het te warm is, gaan de prestaties van een traditionele winterband sterk achteruit. Bovendien slijt een winterband bij hoge temperaturen sneller.

De keuze voor zomerbanden of winterbanden, heeft te maken met de temperatuur. De ‘grenswaarde’ ligt bij 7 graden Celsius. Is de temperatuur structureel boven de 7 graden, dan zijn zomerbanden de beste optie. Bij temperaturen daaronder zijn winterbanden aan te bevelen. Ze beschikken over fijne lamellen in het profiel die zorgen voor een betere afvoer van water of natte sneeuw. Daardoor heb je meer grip in winterse rijomstandigheden.

All season-banden combineren de eigenschappen van zomerbanden en winterbanden en zijn ontworpen om optimaal te presteren in alle soorten weersomstandigheden. Ze bieden ’s winters meer grip dan zomerbanden en zomers meer grip dan winterbanden. Een allseason -band heeft in de winter duidelijke voordelen ten opzichte van een zomerband, maar ten opzichte van de winterband ook duidelijke tekortkomingen, vooral op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw. All season-banden zijn dus echt niet geschikt om even een besneeuwde bergpas op en af te rijden. Met all season-banden moet je zowel in de zomer als de winter je rijstijl aanpassen. Door meer afstand te houden en je snelheid aan te passen kun je compenseren voor de tekortkomingen die deze banden ten opzichte van de specialisten hebben. Het is de vraag of je dat moet willen. Onze conclusie: De veiligste combinatie is winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer.

Lees verder

We hebben hem! Een elektronische richtbank van grote klasse

Een regelrechte nieuwe aanwinst: zo mogen we de onlangs geïnstalleerde richtbank met elektronisch meetsysteem gerust noemen!

De plaatsing van de geavanceerde Bench-Rack 5500 richtbank van het Zweedse kwaliteitsmerk Car-O-Liner werd onlangs verricht door Roel de Winter, technicus van Goodmen Equipment uit Swifterbant. Hij werd daarbij vergezeld door Peter Kostelijk van datzelfde, op Flevoland gevestigde, bedrijf.

Met de 5,5 meter lange en van een hefvermogen van 4500 kilogram voorziene Car-O-Liner Bench-Rack 5500 heeft Vermeulen Autoschade nu de beschikking over een richtbank van de triple-A klasse. Met behulp van het systeem is het beter dan ooit mogelijk om te kunnen aantonen dat een auto vóór reparatie krom is. Na het schadeherstel bewijst een nieuwe meting dat het herstel volledig én tot in detail heeft plaatsgevonden. Een en ander wordt in een rapport vervat en dient als bewijsstuk voor de verzekeraar.

“De nieuwe richtbank blinkt op alle fronten uit,”vertelt Peter Kostelijk. “De constructie is zeer degelijk en het systeem werkt snel, precies, soepel en eenvoudig. De database is compleet en volledig actueel. Werkelijk elk meetpunt van elke auto van Volkswagen tot en met Ferrari en alles wat daar tussen zit, is met alle specificaties beschreven én op beeld. In totaal staan er zo’n 16.000 verschillende auto’s in de database. Completer kán niet! Wij weten dan ook zeker dat Vermeulen Autoschade veel plezier gaat beleven aan de Car-O-Liner Bench-Rack!”

Lees verder

Onze nieuwe aanwinst Joey Heuvelman

Jong talent; bij Vermeulen Autoschade zijn we er dol op! Vandaar dat we graag in zee gaan met Joey Heuvelman, 16 jaar en vakman-in-spé. Joey is onlangs bij ons begonnen als leerling-autospuiter. De jonge inwoner van Capelle aan den IJssel brengt vier dagen per week in onze werkplaats door, op dag 5 zit hij i de schoolbanken om theoretische kennis van het spuitersvak op te doen.

“In de voorbije kerstvakantie mocht ik al een paar dagen bij Vermeulen Autoschade meelopen om te ontdekken of het beroep van autospuiter net zo mooi was als ik altijd gedacht had,”, vertelt Joey. “Nou, het overtrof mijn verwachtingen. Het is super leuk, vandaar dat ik me inschreef voor de opleiding en nu hier aan het werk ben.” Joey rondde afgelopen zomer zijn Havo-opleiding af. “Ik ben de enige uit mijn klas die het autoschadeherstelvak in gaat”, glimlacht hij. “Ik heb simpelweg mijn hart gevolgd.”

Als leerling-autospuiter is Joey nu nog vooral actief met het voorbereiden van auto’s voor ze de cabine in gaan. “Ik leer het vak stap voor stap”, zegt hij, terwijl hij bezig is aan het afplakken van een auto-onderdeel. “Thuis oefen ik al wel veel met spuiten. Dat doe ik meestal met mijn brommers, een special paint Tomos en een Hispania crosser. Ook heb ik pas mijn helm gespoten. Over de resultaten ben ik best tevreden.”

Vier keer per week rijdt hij op zijn brommer over de Algerabrug richting Krimpen aan de Lek. “Met veel plezier! Er hangt een heel goede sfeer bij Vermeulen. Ik kan hier zijn wie ik ben en voel me welkom. Minstens net zo mooi is dat ik enorm veel leer van mijn collega’s. Als het aan mij ligt wordt dit een vaste baan en werk ik hier nog vele jaren.”

Lees verder

Richtbank met elektronisch meetsysteem onderweg

Medio november verwacht Vermeulen Autoschade zijn nieuwste aanwinst binnen te krijgen: een richtbank met elektronisch meetsysteem. “Hij is al een tijdje in bestelling, maar leveringsproblemen zorgden er voor dat we hem pas dit najaar in de werkplaats gaan bewonderen,”, vertelt Kees Vermeulen. “Deze geavanceerde apparatuur zorgt ervoor dat we kunnen aantonen dat een auto vóór reparatie krom is én na het herstel met een nieuwe meting kunnen bewijzen dat herstel heeft plaatsgevonden. Deze bevindingen leggen we vast in een dossier dat als bewijsstuk naar de verzekeraar gaat. Deze gegevens borgen voor alle partijen dat een auto veilig en volledig hersteld is. De elektronische richtbank vergt van ons weliswaar een flinke investering, maar zorgt er ook voor dat we voorop lopen in deze nieuwe ontwikkeling en dat is met het oog op de toekomst een goede zaak.”

De aanstaande entree van de elektronische richtbank is mede ingegeven door een vanuit de overheid gewijzigd beleid met betrekking tot het keuren van auto’s na schade. Tot nu toe was het vaak zo dat auto’s die na herstel van forse schade weer de weg op mochten, eerst naar de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) gingen om daar een keuring te ondergaan. De overheid heeft er nu voor gekozen om deze keuringen uit te besteden aan erkende schadebedrijven. Vermeulen Autoschade is één van deze geselecteerde WOK-bedrijven (WOK = Wachten Op Keuring). Met de investering in de elektrische richtbank zijn we straks als één van de weinige autoschadeherstelbedrijven in Zuid-Holland volledig geoutilleerd om deze keuringen te verrichten.”

Lees verder

Onze nieuwe aanwinst Charlotte Vermeulen!

Kort na de zomer is Charlotte Vermeulen-de Vries (ja… de dochter van Kees en Carla!) begonnen als nieuwe medewerker van Vermeulen Autoschade. Ze gaat na een inwerkperiode fungeren als intermediair tussen receptie en werkplaats en krijgt een aansturende, organiserende en coördinerende rol.

“Een enorm mooie uitdaging”, zegt Charlotte over haar nieuwe job. “Hoe mijn werk er precies uit gaat zien, moet de komende maanden duidelijk worden. Eerst wil ik het bedrijf en de processen goed leren doorgronden. Hoe? Door goed te kijken, te luisteren, gesprekken te voeren en mee te lopen.”

Kees Vermeulen is blij met de entree van Charlotte. “De functie die zij gaat bekleden gaat voor meer rust in de zaak zorgen, zeker ook in relatie tot het werk van onze receptionist/gastheer Andrew. Hij heeft het al heel druk met het werk aan ‘de voorkant’. Charlotte gaat straks tussen het team en het proces in staan en is in de nabije toekomst van de intake van een auto tot en met het ‘uitrijden’ na herstel onze ‘de spin in het web’. De aanwezigheid van Charlotte biedt mij straks meer ruimte om ‘de weg’ op te gaan en zo de contacten met onze relaties te intensiveren, nieuwe ontwikkelingen op de voet te volgen en er voor te zorgen dat er nóg meer werk komt en blijft. Ik geef van lieverlee mijn regietaak in relatie tot de dagelijkse werkzaamheden uit handen, daar verheug ik me op. Het biedt nieuwe mogelijkheden om ons bedrijf verder te verstevigen.”

Charlotte Vermeulen-de Vries (27, partner van man Yuri én samen met hem oude van dochter Liva) werkte de voorbije tien jaar bij een supermarkt in haar woonplaats Krimpen aan den IJssel. Ze begon er als scholier-met bijbaan en kwam na verloop van tijd in andere functies terecht. “Eerst als caissière, later als hoofdcaissière, vervolgens als teamleider en uiteindelijk als afdelingsmanager”, vertelt ze. “Ik heb het lang naar mijn zin gehad bij mijn vorige werkgever, maar ik ervoer de laatste jaren ook de nadelen van mijn job. Je moet in het supermarktvak bij wijze van spreken 24 uur per dag ‘aan’ staan en wordt geacht in de weekenden en op feestdagen ook beschikbaar te zijn. Zeker na de geboorte van Liva kreeg ik daar steeds meer moeite mee. Je wilt in het weekend toch ook leuke dingen met je gezin doen, hè. Thuis bij mijn ouders hadden we het wel eens over een mogelijke rol voor mij bij Vermeulen Autoschade. Deze zomer verdiepten die gesprekken zich. En nu ben ik met veel plezier begonnen in de zaak.”

Lees verder

Leenautopark wordt flink uitgebreid

Vorig jaar brachten we ons leenautopark op sterkte met de aankoop van een aantal hybride auto’s van het model Toyota Yaris. Inmiddels zijn we toe aan nieuwe uitbreiding en voornemens zes nieuwe wagens aan te schaffen. “Ik ben bezig om alles op een rijtje te zetten en me aan het oriënteren op het aanbod,”, vertelt Kees Vermeulen. “Zeker is nú al dat drie van de zes auto’s volledig elektrisch zullen zijn. Binnenkort hoop ik mee duidelijkheid te hebben over de precieze invulling.”

Lees verder

Onze nieuwe aanwinst: Richard van Aalsum

Vermeulen Autoschade is blij met de komst van Richard van Aalsum. De 52-jarige voorbewerker/spuiter is kort voor de zomer bij ons bedrijf aan de slag gegaan.

“Ik kom uit Friesland”, vertelt Richard. “Uit Heerenveen om precies te zijn. De liefde zorgde ervoor dat ik in het westen des lands ben terechtgekomen; mijn vriendin woont in Barendrecht, vandaar. Ik ben daar doordeweeks en vaak in het weekend. Af en toe rijd ik even naar het noorden om mijn huis in Heerenveen bij te houden.”

Vanwege zijn nieuwe privésituatie zocht Richard van Aalsum naar een baan in de Randstad. “Ik ben wat gaan googelen en vond op de site van Vermeulen Autoschade een vacature die me zeer aansprak: voorbewerker/spuiter. Ik besloot daarom maar meteen te solliciteren. Niet veel later mocht ik op gesprek komen bij Kees Vermeulen. En nu werk ik hier! De eerste indrukken zijn heel positief: een modern bedrijf met een prettige, informele sfeer. Toch wel een tikje anders dan ik in Friesland gewend was op mijn werk. Daar was je vooral een ‘nummer’ en was er weinig ruimte voor eigen inbreng. Bij Vermeulen is er veel meer sprake van gelijkwaardigheid en teamgeest. Dat spreekt me zeer aan.”

Voordat Richard van Aalsum in de wereld van het autoschadeherstel terecht kwam, werkte hij in de Z-verpleging. “In eerste instantie wilde ik naar het CIOS omdat ik in mijn jonge jaren volop actief was met het geven van judo-, zwem- en paardrijles”, vertelt hij. “ik werd alleen niet ingeloot helaas. Ik ben vervolgens een Niveau 4-opleiding in de Z-verpleging gaan doen en ging vervolgens aan de slag in een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Ik heb acht jaar in dat vak gewerkt en nam afscheid omdat de visie van de instelling steeds verder af kwam te staan van hoe ik vind dat je met mensen met een verstandelijke beperking dient om te gaan. Ik besloot iets anders te gaan doen en werd geattendeerd op het vak van autospuiter. Ha ha, inderdaad héél iets anders dan wat ik daarvoor deed. Ik besloot de uitdaging aan te gaan en werd leerling-spuiter. Vervolgens ben ik alle mogelijke opleidingen gaan volgen om me tot vakman te ontwikkelen. En nu sta ik waar ik sta: dik tevreden met mijn baan bij Vermeulen Autoschade. Ik ben hier weliswaar nog maar kort geleden begonnen, maar hoop dat dit het begin is van een lange periode bij een mooi bedrijf. Ik voel me hier op mijn plek: als mens én als vakman.”

Lees verder

EV-laadpalen in aantocht

Vermeulen Autoschade gaat nog vóór het eind van dit jaar een dubbele laadpaal voor elektrische voertuigen aanleggen op ons buitenterrein. Daarmee sorteren we voor op de steeds sterkere groei van het aantal EV’s op de Nederlandse weg. “De dubbele laadpaal komt te staan op ons parkeerterrein nabij onze bedrijfszuil”, vertelt Kees Vermeulen. “De infrastructuur zal zo worden ingericht dat er mogelijkheden zijn om het aantal laadpalen terplekke verder uit te breiden als daar behoefte aan is.”

Lees verder

Op vakantie? Laat je auto checken!

Vakantie. Wat zijn we er aan toe met z’n allen! Dit jaar echter is het meer dan ooit verstandig om goed voorbereid op reis te gaan, al was het alleen al vanwege de coronamaatregelen die vaak per land verschillen. Handig dus om deze vooraf te checken.

Ook is het aanbevelenswaardig om je auto goed na te lopen. De volgende punten zijn daarbij van belang:

– Bandenspanning.
Met een te lage bandenspanning verbruikt je auto meer brandstof en ligt ie minder fijn op de weg. De ideale bandenspanning vind je in het instructieboekje van je auto

– Bandenprofiel
Een te laag bandenprofiel kan een bekeuring opleveren en zorgt voor minder grip op de weg.

-Oliepeil
Je auto heeft olie nodig om te vorkomen dat de motor vastloopt. Zorg daarom dat het oliepeil op orde is.

– Koelvloeistof
Controleer voor vertrek ook het peil van de koelvloeistof. Dit om oververhitting van de motor te voorkomen. I

– Lampen
Werken alle lampen van je auto? Controleer niet alleen het dimlicht, maar ook de knipper- en remlichten. Vervang de lampjes als ze niet meer werken.

– Ruitenwisservloeistof
Op een lange rit kunnen vliegjes en vuil op je voorruit het zicht enorm belemmeren. Zorg er daarom voor dat je voldoende ruitenwisservloeistof in het reservoir hebt zitten.

Heb je twijfels of deze zaken aan je auto kloppen of heb je hulp nodig? Kom dan gerust bij ons langs voor een korte inspectie.

Lees verder

ADAS-apparatuur: puur precisiewerk

Met het aanschaffen van geavanceerde ADAS-apparatuur heeft Vermeulen Autoschade voorgesorteerd op de toekomst en bediend men zijn klanten op maat met topkalibratie.

Remco de Mooij is één van onze autotechnici die zich het specialistische kalibratiemetier eigen heeft gemaakt. “Veel moderne auto’s beschikken over allerhande rijhulpsystemen waarvan de afstelling nauw luistert”, weet Remco. “Daarbij kun je denken aan camera’s, lane-assist systemen, koplampen, radars et cetera. Bij het schadeherstel is het zaak om al deze systemen weer perfect te laten functioneren. Toepassing van de ADAS-apparatuur zorgt daar tot in detail voor. Wanneer een auto met schade hier de werkplaats binnenkomt doen we eerst een pre-check om vast te leggen wat er aan de wagen mankeert. We sluiten de computer aan op de auto en krijgen in een split-second alle rijhulpsystemen én hun functioneren in beeld. Als er daar aan iets stuk is leggen we dat vast en men we het mee in de schadecalculatie én het bestellen van de onderdelen. Wanneer alles in kaart is gebracht werken we aan het herstel van de auto. Doordat we de hele situatie in beeld hebben kunnen we de auto zonder oponthoud en vervelende verrassingen in perfecte conditie brengen. Voor onze klanten zitten daar ook voordelen aan: ze hebben al meteen een goed beeld van het prijskaartje én de duur van het schadeherstelproces. En bovenal: ze weten dat hun auto straks weer volledig veilig de weg op kan!”

Om goed te kunnen werken met de ADAS-apparatuur kregen de mannen van Vermeulen Autoschade een uitgebreide uitleg over het systeem. “Het werkt heel helder en duidelijk”, vindt Remco de Mooij. “Als je de richtlijnen volgt dan zie je meteen wat er aan een auto mankeert en hoe je dat adequaat oplost. Die ondersteuning is prettig. In het verleden repareerde je vaak ‘op het oog’, nu heb je alle informatie op je scherm. Dat geeft ook ons meer zekerheid en dat is wel zo fijn.”

Lees verder